Οι έφηβοι, μαθήτριες και μαθητές καλούνται κάτω από την πίεση του χρόνου και την άγνοια να απαντήσουν σε καίρια ερωτήματα όπως ποιες σπουδές θα ακολουθήσουν. Με αυτό το σοβαρό ερώτημα γεννιούνται και άλλα πολλά, όπως :
Ποιά/ ποιος είμαι; Τι θέλω να κάνω στο μέλλον; Μπορώ να πραγματοποιήσω αυτό που ονειρεύομαι; Ίσως δεν θα τα καταφέρω. Ερωτήματα και διλήμματα τα οποία συνδέονται με όνειρα, φιλοδοξίες, αγωνίες αλλά και αρκετά έξοδα της οικογένειας. Ερωτήματα που δημιουργούν άγχος τόσο στην μαθήτρια/στον μαθητή όσο και στους γονείς.
Έρευνες έχουν αποδείξει ότι η απόδοση και η παραγωγικότητα ενός εργαζομένου, γυναίκας και άνδρα, με προφανή οφέλη για την ίδια/ τον ίδιο , επιτυγχάνεται στη θέση εργασίας που νιώθει ότι μπορεί να τα καταφέρει. Το άτομο γίνεται πιο δημιουργικό και διακρίνεται στον επαγγελματικό του χώρο, όταν αισθάνεται αυτοπεποίθηση. Η αυτογνωσία δηλαδή η γνώση του ποιοι είμαστε, ποιες είναι οι κλίσεις, οι δεξιότητες και οι ικανότητες είναι αυτή που θα μας βοηθήσει να προγραμματίσουμε καλύτερα τον τρόπο που θα πορευτούμε ξεκινώντας από τις σπουδές και καταλήγοντας στον επάγγελμα που θα ακολουθήσουμε.
Ο σωστός επαγγελματικός προσανατολισμός βοηθά την μαθήτρια και τον μαθητή να ανακαλύψει τι του ταιριάζει, τι επιθυμεί , ποιες είναι οι αντίστοιχες σπουδές και τα επαγγέλματα που θα τον ξεχωρίσουν με βάση την προσωπικότητα του.
Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επαγγελματικού προσανατολισμού ακολουθεί τα εξής βήματα:
-Ποιο δρόμο πρέπει να διαλέξω
-Διάγνωση-ψυχομετρικά τεστ
-Συμβουλευτική ουσιαστική και συστηματική
-Πληροφόρηση
-Λήψη απόφασης
-Πλάνο δράσης
-Παρακολούθηση – στήριξη
Με την καθοδήγηση ενός έμπειρου συμβούλου επαγγελματικού προσανατολισμού, είναι βέβαιο ότι η/ο έφηβος μαθήτρια/ μαθητής θα απαντήσει στα καίρια ερωτήματα που αφορούν τις σπουδές του σαν πρώτο βήμα της μελλοντικής, επαγγελματικής του πορείας και εξέλιξης